Er zijn van die controversiële onderwerpen waar iedereen wel een mening over heeft en waarvan we zeker weten dat de discussie misschien wel nooit beslecht zal worden. In marketing is de discussie over data en personalisatie er zo eentje. Wat er nu en in de toekomst mogelijk is op het gebied van personalisatie, maar vooral ook hoe wenselijk dat allemaal is; iedereen heeft er wel een mening over.
Misschien wel de meest invloedrijke groep in deze discussie is eentje die je niet zo snel hoort. Uiteindelijk zijn het de CMO’s van de grotere organisaties die een enorme invloed hebben op hoe we in de nabije toekomst omgaan met data en personalisatie.
Reden genoeg voor Energize om dit onderwerp op de agenda te zetten van de eerste editie van CMOtalk/Roundtable, een regelmatig terugkerende bijeenkomst waarin Nederlandse CMO’s met elkaar van gedachten wisselen over onderwerpen die ertoe doen. Een uitgebreid onderzoek onder CMO’s dat voorafging aan deze rondetafel leverde een top drie aan onderwerpen op:
1. Hoe bouw ik een onderscheidend merk?
2. Hoe maak ik optimaal gebruik van data voor het personaliseren van de klantervaring?
- 3. Hoe realiseer ik de beste (e)commerce ervaringen voor klanten?
Samen met discussieleiders van Energize en kennispartners Adobe en Accenture Interactive gingen de ruim twintig CMO’s (van supermarktketens tot cosmetica marktleiders, telecomproviders en banken en verzekeraars) de discussie aan over onder andere de haalbaarheid en wenselijkheid van personalisatie op basis van data.
En dat leverde behoorlijk interessante inzichten op.