Lucile Dupin, dataspecialist bij Accenture Interactive, laat drie visies zien op een post-cookie wereld:
- De comeback van contextual targeting. Uitgevers zetten in op targeting mogelijkheden op basis van context en semantiek (en dus niet op basis van gebruikersdata);
- ‘Walled gardens’: Google, Amazon en Facebook blijven targeting mogelijkheden bieden, maar meer op basis van historische data;
- Nieuwe ID-initiatieven en samenwerkingen vanuit adtech partijen, die het mogelijk maken om te targeten op individueel niveau, alleen zonder de inzet van 3rd party cookies.
De post-cookie wereld gaat zorgen voor impact, maar sectoren en merken zullen niet even hard getroffen worden. Duidelijk is dat merken/organisaties die nog weinig eigen bereik of eigen communities hebben, aan de slag moeten om klantdata te verzamelen. De verwachting is dat 1st party klantdata steeds meer de hoeksteen worden van de digitale strategie.
Dupin’s advies: houd de ontwikkelingen goed in de gaten en start met experimenteren. Lucile: ‘Op dit moment zijn nog veel elementen onzeker, maar nieuwe kansen kunnen snel ontstaan. Begin dan ook met een assessment of 0-meting om te bepalen waar je op dit moment staat. Bouw daarna gestaag aan een band met je klanten, leer hen goed kennen. Het helpt als het opt-in proces al een mooie experience op zich is. Denk ook aan slimme partnerships, met behulp van zogenaamde 2nd party data. Denk aan L'Oréal dat informatie van gebruikers verzamelt in een
app waar je make-up kunt testen met hulp van Augmented Reality’, en het vervolgens kunt kopen bij een retailpartner. En last but not least: wees niet bang om hulp te vragen.’