CMOtalk/Roundtable 8 juni - Part 2: Metaverse

Hoogtij Amsterdam
Metaverse, the next rave in marketing? Volgens de media wel, zo voorspelt Bloomberg dat er binnen twee jaar 800 miljard dollar in metaverse omgaat. In december vorig jaar werd een digitaal kunstwerk, oftewel een NFT, verkocht voor 81 miljoen euro. Gamers geven op de populaire (gratis) game Fortnite 3.151 euro per minuut uit. Roblox zet twee miljard per jaar om en telt inmiddels 1600 medewerkers.
Sander Duivestein schreef samen met Menno van Doorn het boek Echt Nep, waarin de komst van metaverse, vervagende realiteit en de grootste online jongerentrends worden beschreven. Sander: ‘Corona heeft ons opeens ver in de toekomst geslingerd. De fysieke wereld beleven mensen steeds vaker vanaf het scherm. Met deze screenification en de strijd van feit versus fictie hebben we opeens te maken met wappies, complotdenkers, crypto en fake news. En zijn we terecht gekomen in ‘post-reality’.

Het positieve verhaal als het gaat om fake: het beertje Paddington dat op bezoek was bij Queen Elizabeth.
Budweiser als hoofdsponsor van Zed Run, een virtuele paardenrace wereld. Simon Powell die ‘augmented’ auditie doet bij zichzelf.
De voorbeelden die Sander noemt, laten het verschil zien tussen hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan ten opzichte van vroeger: realtime renderen in plaats van de krakkemikkige deep fakes.

Sander: ‘Als je wilt begrijpen hoe het komt dat mensen het opeens okay vinden dat de bestaande realiteit gemanipuleerd wordt, moet je eerst de jongere generatie begrijpen. De generatie Alpha. Die generatie is verslingerd aan apparaten. Maar zij niet alleen, ook steeds meer ouderen!’

Worden mensen hierdoor minder slim? ‘Lastig te zeggen. Maar als je niet oplet, mis je een hele wereld. De meeste merken voor kinderen kennen we niet eens meer. Sander laat een slide zien met 16 logos van social platformen. De meeste aanwezigen zullen er hoogstens 3 of 4 herkennen.’

‘Internetcultuur is nu de grootste cultuur en je online identiteit is belangrijker geworden dan je fysieke. Online zitten mensen ook beter in hun vel. Sander geeft het voorbeeld van de roze muur van mode-ontwerper Paul Smith in Los Angeles, een begrip onder Instagrammers die zich graag op deze locatie laten fotograferen.
Kijktip: de documentaire Volg je me nog

Sander: ‘Het algoritme bepaalt en speelt met de realiteit. Met gevolgen: in 2008 telde men
3,1 procent mensen die iets had laten veranderen middels plastische (cosmetische) chirurgie. Nu ligt dat percentage op: 8 procent. Alles is maakbaar geworden.’

Dat geldt ook voor media: we zijn van analoog naar digitaal naar synthetische media gegaan. Hollywood kan nu ook thuis worden gemaakt.
De volgende stap: nep wordt waardevoller dan echt.

Tiktok is nu groter dan Youtube. En Sander geeft aan dat er echt niet alleen rotzooi wordt getoond: de educatieve video’s van Miss Excel bijvoorbeeld tellen al bijna een miljoen volgers.

Web3.0 gaat over owned. Je content, plek, media is van jou en wordt een zaak van waarde. Ziehier de komst van de NFT: een ‘digitaal ding’ dat je niet kunt kopiëren. Bij Zed Run bijvoorbeeld zijn de paarden NFT’s.

Twitch noemt Sander de gedecentraliseerde versie van Disney. Een hoop merken experimenteren in deze wereld en er zijn ook bijzondere samenwerkingsverbanden, zoals Adidas samen met Gucci. Nike en Louis Vuitton.

Sander laat Fortnight optredens zien van artiesten, waar je zelf onderdeel van wordt (je avatar dan). Artiest Biggie Smalls kreeg een eigen Brooklyn Metaverse, Snoop Dogg deed hetzelfde in Sandbox.
Er is dan ook niet 1 Metaverse zoals er 1 internet is, maar een hoop metaverses waaruit je kunt kiezen, en iedereen geeft er zijn eigen invulling aan. Zelfs Abba doet mee: gevirtualiseerd en digitaal verjongd treden ze op in een fysieke zaal. Overleden personen? Die kun je virtueel tot leven wekken. Dali als gids in zijn eigen museum.
Drie takeaways

Sander: ‘Het is een nieuwe manier van verhalen vertellen. Krijgen we zo de neuzen weer dezelfde kant op? Hij deelt drie takeaways bij zijn presentatie. Wil je de metaverse begrijpen, kijk dan eerst door de ogen van de nieuwe generatie. Begrijp daarnaast dat fake het nieuwe echt is, en dat fake zelfs meer waard wordt dan echt.

Sander: ‘Internet verandert: in plaats van verhalen vertellen krijg je te maken met nieuwe realiteiten. Reality als nieuw platform. Hoe positioneer je je daar als merk? Ga van storytelling naar reality building. En ga ermee aan de slag. Liever vandaag dan morgen.’
Powertalk 1: Adriana Hoppenbrouwer

Adriana bouwt tegenwoordig aan een ‘Wardrobe for the Metaverse’. Ze startte recent The Fabricant Studio, een digital fashion boutique in de metaverse waar mensen zelf kleding kunnen ontwerpen en kunnen ruilen met anderen.
Zelfs ziet ze web3.0 als een continu FOMO: ‘Het gaat zo snel, maar we staan nog steeds aan het begin!’

Web3.0 onderscheidt zich op de volgende zaken, aldus Adriana:

  • Het is immersive: get into the scene, become director of the scene.
  • Wat van jou is, is ook je eigendom. Eigenaarschap aangesloten op de Blockchain.

Volgens Adriana heeft massamedia web3.0 inmiddels omarmd. Waarom is ze gestart met een metaverse fashion house? ‘Omdat je virtuele kledingkast groter wordt dan je fysieke kledingkast. Zonder schade aan het milieu en aan mensen. Je bent creatiever, zonder grenzen. Je kunt gekke spullen dragen, jezelf veranderen, of jezelf vinden.

’Mode hoeft volgens haar niet fysiek te zijn om te bestaan. ‘Mode om jezelf te laten zien tegenover je social connections: dat is de digitale wereld.’

De waardeketen is gedecentraliseerd in de metaverse. ‘Kinderarbeid bestaat niet, iedereen kan eindelijk zelf verdienen! We werken eigenlijk als een coöperatie en dat is ook het businessmodel. In een studio ontwerp je bijvoorbeeld laarzen als een unieke NFT. Die je daarna kunt ruilen waarbij je opbrengsten verdeelt.

‘In de avatar economie hebben mensen meerdere werelden, maar kunnen ze rondlopen in dezelfde kleding. Ze hebben huizen nodig, auto's… Levens worden augmented, dat is de volgende stap. Er is geen fake of real, alles is gewoon echt. Je uploadt je bestaan naar een nieuw niveau.’
Volgens Adriana ligt de toegevoegde waarde van web3.0 in:

  • Zelfrealisatie (waarde van creativiteit)
  • Monetisation (iedereen doet aan monetising in web3.0)
  • Dress to impress
  • Community & experience

Maar, zo herhaalt ze, we staan nog aan het begin. ‘1 miljoen mensen nemen nu deel aan blockchain. Maar de ontwikkeling gaat niet 10 jaar duren zoals toendertijd met internet. Het gaat niet meer dan 2 a 3 jaar duren voordat dit heel groot is. Je ziet het aan de mate waarin virtueel land wordt gekocht. Het grootste verschil ligt in het feit dat dit een creators economie is. Maar: waar geld is, zijn investeerders. De grote VC’s komen er nu op af. En groei betekent: crypto space.’

Maar wat kunnen merken hier mee, en producenten van fysieke producten? Je zult creatief moeten zijn, andere businessmodellen moeten gaan verkennen. Adriana sluit dan ook af: ‘Ben jij er klaar voor om je merk te uploaden naar een nieuw level van bestaan? Om je mindset aan te passen: van consument naar participant? Om iets terug te geven in plaats van iets te ontvangen?’
Breakouts:

Adobe roept marketeers op om te beginnen met experimenteren met technologie en materialen. ‘Start met 3d modelling, met creativiteit, en wacht niet te lang. Hou het in ieder geval in de gaten. Zodra je ziet dat er synergie is tussen jouw merk en de belangen van klanten, dan moet je handelen.. direct.’ Veel marketeers kijken echter liever de kat uit de boom.

Accenture: ‘Hier gaat het om mens versus design. Maar de mens staat altijd centraal. Begin met nadenken over toegevoegde waarde: wat wordt je merkbelofte naar de virtuele wereld? Je long time value, dat is meegroeien met platformen. Dit is geen media momentje. Waar start ik? Kijk naar je eigen skillset en of die relevant is voor de metaverse. Begin gewoon eens met een technische ontwerptekening. En zoek naar de juiste mensen in de organisatie. Wat en wie heb je nodig?

Meta laat een prototype zien van een smart-zonnebril die is ontworpen door Ray Ban. Dit ontwerp begint ergens op te lijken. Let wel, zegt Arno Lubrun, de metaverse is niet van Meta. Meta vindt dat Nederland achterloopt ten opzichte van de rest van Europa. ‘En waarom? Hier is de juiste infrastructuur, de juiste opleidingen, maar overheden durven niet door te pakken. Volgen is makkelijker dan leiden.’ Hoe zorg je ervoor dat je niet de boot mist? Overall: we moeten het zelf doen. Jongeren snappen het, maar hebben niet de mogelijkheid om er iets groots van te maken. Er zijn stappen nodig om concreet de waarde te kunnen aantonen.’
Powertalk 2: Els Dijkhuizen, CMO Heineken
Raise your (VR) glasses: Heineken Silver Launch case

Els: ‘Bier staat voor verbinden, ook virtueel. We wilden ons nieuwe merk Silver groots lanceren en hiervoor de metaverse inzetten: de grootste bierlancering van de laatste 10 jaar. Silver heeft een alchoholpercentage van 4 procent en is minder bitter. Zeer geschikt voor een jongere doelgroep, een nieuwe generatie met andere verwachtingen van kwaliteit, een open en inclusieve mind, die hecht aan ervaringen.’

De insteek: Extra fresh for real. ‘Met een tongue in cheek: wat is echt en wat niet.’

Nadeel is dat Heineken te maken heeft met een ‘age gate’ van 18+, ook in de virtuele wereld. ‘En we wilden ook geen eigen metaverse bouwen.’

De campagne werd onderverdeeld in drie fases. De eerste fase vond plaats in de metaverse, met de nadruk op tease en pr. Daarna een lancering IRL, met kleinschalige feestjes verspreid over europese landen. En als laatste een immersive out of home campagne.

‘Voor fase 1 bouwden we een virtuele brouwerij waar je kon genieten van een biertje - not really. Volledig immersive. Met experimentele kpi’s want het was allemaal nieuw en we wisten ook niet precies wat we konden verwachten in Decentraland, de plek waar het allemaal gebeurde.’

Om awareness te creëren had Heineken influencers uitgenodigd, die zichzelf een avatar aanmaten en het event deelden in hun kanalen. Els: ‘Meer creators dan influencers: mensen die er echt mee aan de slag gingen. Het was een mix van supporting content, paid social, earned media en content creators.’
De IRL lancering vond plaats in Amaze Amsterdam, maar ook Milaan, Parijs…. Els: ‘Proeven in het echt. We noemden dit de Silververse. Met een kleine gastenlijst van GenZ influencers. Met echte NFT kunstwerkjes, en weer creators die zelf iets maken en daardoor tractie veroorzaken.’ Vice deed verslag.

Als laatste een immersive out of home campagne.
Resultaten:
Reach: 12,7 miljoen mensen, 50/50 paid/earned, 483 earned items.
Reacties: 93% positief.
Resonance: 1x 104 (Tre en VTR benchmark)
Awareness level: 38 procent na 2 maanden.
De belangrijkste learnings volgens Els:

  • Experimenteer!
  • Let op dat je niet te harde kpi's vaststelt.
  • Het is kostbaar
  • Have fun while doing it
  • Manage interne verwachtingen...

Els: ‘We ontwikkelden een superhippe campagne voor jonge mensen. Dus mochten veel medewerkers niet mee naar de lancering, nee.’

Deze campagne is zowel door global als local marketing gefinancieerd, in de landen waar het biertje ook gelanceerd werd. Zou je het met de kennis van nu anders hebben gedaan? ‘Nee, misschien geen persconferentie op een podium… een les is ook dat we minder moeten kopiëren van het echte leven.’

Gaat Heineken na dit pr-moment door in de metaverse? Els: ‘Ja, we willen het verder ontwikkelen. Een virtuele bar bijvoorbeeld, ontmoetingen die wij kunnen faciliteren. Wellicht een groot festival met gate aging.’

Privacy statement
Powered by
Energize

Fijn dat je er bent!

CMOtalk gebruikt cookies. We bewaren ze voor het bijhouden van statistieken, zodat wij een goede website kunnen serveren. Door op 'ga door' te klikken, ga je akkoord met de privacy statement.

Ga door